ÿþ<htm> <html> <h2>Rohá e  chata Zverovka</h2> 2.-5.4.2010 (Velikonoce) <p> Letoaní první skialpinistická akce pYilákala dalaí nová ky. Ke starým kozlom pYibyla i jejich kozlata (kozel enda, kozle Víea, kozel Milan `trunc, kozle Michal se snowboardem a sn~nicemi, zaslou~ilý kozel Fero a mladý kozel Jenda a kamarád  Krtek té~ s prknem). No ní cestování vlakem na Slovensko je ji~ tradicí. V Kralovanech pYestupujeme na courák do Ni~né. Rychlost vlaku nám opravdu umo~Huje detailní seznámení s údolím Yeky Oravy. V Ni~n na vlak hned navazuje autobus, který nás vyhodí pYímo na Zverovce  po 12 hodinách cestování jsme na míst. Vítá nás zpv ptactva, poupata ocúno a stejný personál jako pYed dvma léty na letní rodinné turistice. Ale co sníh? Ten budeme muset trochu hledat. Z okna restaurace od talíYe opravdové esne ky vyhlí~íme na poslední snhová pole kolem hYebenu Rohá o. Ubytování a jídlo super v etn milé obsluhy. Po poledni se vydáváme k nedaleké sjezdovce ve Salatínské dolin, která je jeat v provozu. Necháme se vyvést jako  masHáci a~ ke kosodYevin, kterou se potom (neznale správné cesty vedoucí ~lábkem pYi pravé stran - orograficky) prodíráme k meteorologické stanici pod svahy Salatína. Zde u~ to jde po snhu dobYe. Vystoupáme pod krásný centrální ~lab Salatína, ly~e na batoh a po api kách vystoupáme ji~ za mlhy na hYeben. Svah je ztuhlý a lehce popráaený ranním snhem. Sklon S3 asi 35 stupHu podle provodce Klau a. Na hYebeni nás vítá místní osadník, který se tu vyhrabal v pYevji útulný bivak. Bohu~el mlha mezitím zhoustla a nevypadá to na njaké výrazné zlepaení a tak se nesmle vrháme po jednom do první oblouko. Sna~íme se jet na dohled, ale je to problém, viditelnost na pár metro a tak v~dy po nkolika obloucích stavíme a dohledáváme se. U paty ~labu se to trochu zlepauje. Cestou dolo ke sjezdovce se dr~íme ji~ správné cesty ~lábkem v kosodYevin, která nás zavede a~ na úroveH horního konce sjezdovky a pYes krátký lesík se vyhrabeme na kone nou. Zde ji~ jezdí jen ratraky. RolbaYom se naae jízda po erstv upravené ásti sjezdovky pramálo líbí:  Borci, toto urobíte eate raz a mate popi i! . Po ve eYi brzy uleháme. <p>Probouzíme se do idylky  sluncem ozáYené bílé svahy Rohá ské doliny nás popohání od snídan. Vydáváme se s ly~emi na batozích po asfaltce a~ pod Rohá ský vodopád a kolem nho se brzy dostáváme na sníh. Otevírá se nám krásn vysn~ená Spálená dolina. Zde mla stát njaká chata a byl by to ráj skialpinisto! Východní svah Spálené, který jsme mli povodn v plánu, je ji~ mén vysn~ený, proto pokra ujeme do Baníkovského sedla (v závru ji~ na ma kách). Zde nechávám ly~e a nalehko vystupujeme s Víeou na vrchol Baníkova. Vychytilovci s Milanem vystupují na Pacho>a a odtud sjí~dí do sedla na ly~ích. Dolo ji~ pokra ujeme opt spole n v nádherném sjezdu a~ k lavi kám na kamenné terase nad Rohá ským vodopádem. U~íváme si zde odpoledního sluní ka. Dolo ji~ to za moc nestojí, chvíli se jeat pereme se záludným terénem na ly~ích, ale daleko nesjedeme. Po staré lesní cest se dostaneme rychle na asfalt a pak ji~ nudným pochodem zpt na Zverovku. Po ve eYi se ú astníme zpívané, chata je celkem zaplnná, housli ky, harmonika, kytara a krásný zvuk esko-moravsko-slovenských lidových písní zní dlouho do noci. Slováci jsou na hudbu a rytmus tanco mistYi. <p> Ráno chladíme oteklé obli eje. Venku je dost vtrno, ale jen malá obla nost, pouze nkteré vrcholky jsou ob as zahaleny. Jdeme opt na Salatín, s ly~emi není odtud za tohoto stavu snhu kam jinam. Sjezdovku si tentokrát poctiv vyalapeme. Nárazový vítr nás chvílemi pYitla í k zemi. Co nás eká nahoYe? Centrální ~lab je prázdný, pár zoufalco se sna~í vyakrábat na botách nahoru, pár skupin se motá pod svahem. PYetraverzujeme vlevo na malé sedlo v bo ním hYebenu Zadného Salatína. Po sva ince pokra ujeme ji~ pYímo ramenem a dále mlkým ~labem k hlavnímu vrcholu Salatína. Sklon je také dobrých 35 stupHo, ale východní expozice a tudí~ povrch je mk í a není tak ledovatý. Víea pYesto v jednom obratu vypadává a zostane viset ve svahu v nepohodlné poloze zamotaný do ly~í hlavou dolo. Otá íme to. Krátce sjedeme ostYejaí svah a potom ji~ v krásném sjezdu pod Centrálním ~lebem pYejedeme vlevo smrem k sedlu Parichvost, kde prohlí~íme pár vypadlých základových lavin. Cestou dolo ke sjezdovce jeat potkáváme partu primátora Béma. Na sjezdovce je ji~ mokrý hluboký sníh, tak ~ádná radost. PYed chatou dáváme pivko, dokud slunce nezaleze za lesní hYeben. Ve er se chystá opt zpívaná, ale kdosi pustil TV s Jakubiskovou  Bathory a tak se hudební produkce odlo~í o 3 hodiny, bhem kterých postupn odpadáváme do pelecho. <p> Poslední den na Velikono ní pondlí má být hnusn a také opravdu je. Mrholí a hory jsou pod vrstvou husté mlhy. Lou íme se pomlázkou s personálem a autobusem se pYesouváme ke skanzenu. PYíjemnou a zajímavou prohlídku zakon ujeme v kolib na skvlých haluakách a pirohách a dalaích pochoutkách. V 13:30 pro nás pYijede soukromý taxík a jedeme pYes Huty do Liptovského Mikuláae do termám Tatralandia, kde 3 hodiny skota íme v tobogánech a víYivkách. Pravda - není to zadarmo (15 EUR/os). Náa soukromí dopravce nás jeat hodil ve er na vlak. A ráno opt do práce & </htm> </html>